De tabletmarkt groeide in het vierde kwartaal met 75,3 procent, blijkt uit
cijfers van marktonderzoeker IDC. In totaal verscheepten de fabrikanten 52,5
miljoen tablets naar winkeliers.

IDC wijst de lagere verkoopprijzen, een groot aanbod aan nieuwe modellen en
toegenomen uitgaven van consumenten als redenen aan voor de toename.

Marktaandeel Apple daalt

Het marktaandeel van Apple nam af voor het tweede kwartaal op rij, maar het
concern uit Cupertino blijft wel de grootste tabletmaker ter wereld.

Apple lanceerde de kleinere, goedkopere iPad mini in het afgelopen kwartaal in
een poging om marktaandeel terug te winnen. Hoewel Apple de verkoopcijfers
van de iPad niet uitsplitst naar type, is de gemiddelde verkoopprijs van de
iPad in het afgelopen kwartaal voor het eerst onder de 500 dollar belandt.
De gemiddelde verkoopprijs daalde met 8,5 procent in vergelijking met het
kwartaal ervoor, de grootste daling ooit. Daar valt uit af te leiden dat de
iPad mini een succes is, al blijft het marktaandeel van Apple dus krimpen.

Samsung verscheepte 263 procent meer tablets in het vierde kwartaal. Het
Zuid-Koreaanse bedrijf wist de tweede plek te behouden op de tabletmarkt.

Amazon komt sterk terug in 2012. Door de lancering van nieuwe modellen van de
Kindle Fire groeide het marktaandeel van de webwinkel tot 11,5 procent.

Asus zag zijn marktaandeel licht dalen ten opzichte van het derde kwartaal,
ondanks goed verkoopcijfers van de Nexus-tablets van Google, die door de
Taiwanezen worden gemaakt. Wel groeide Asus spectaculair in vergelijking met
een jaar eerder: het verscheepte ruim 400 procent meer tablets.

De tablets van Microsoft vinden tot nu toe weinig kopers. Het softwareconcern
betrad in het vierde kwartaal de hardwaremarkt met de Surface RT, maar wist
slechts 900 duizend examplaren te verschepen, aldus IDC.

Volgens de marktonderzoeker zijn Microsoft's modellen te groot: tablets met
kleinere schermen zijn op dit moment het populairst vanwege de handzaamheid
en prijs. "De prijs van tablets met Windows 8 en Windows RT moet omlaag
om er meer af te zetten", aldus IDC-analist Ryan Reith.

Lees ook:

'Kleinere tablets best verkocht in 2013'

iPhone 5: vraag valt tegen, Apple bestelt minder
onderdelen

'Samsung niet zo cool als Apple'

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl